Ontbijten: Goed begonnen is half gewonnen.

Ondanks het feit dat iedereen weet dat ontbijten gezond is, zijn er heel veel mensen die de eerste maaltijd overslaan. Spijtig, maar het is zo. Sommige mensen kunnen in de ochtend moeilijk iets doorslikken op water of koffie na. Laat ons toch even bekijken waarom ontbijten nu zo belangrijk is:

ontbijt
Je ontbijt geeft je energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in staat om te presteren en grijpt minder snel naar zoete of hartige snacks. Mensen die niet of nauwelijks ontbijten krijgen in de loop van de voormiddag last van futloosheid en concentratiestoornissen.
Metabolisme: Als je niet ontbijt, dan komen er gedurende een lange tijd geen voedingsstoffen in je lichaam (reken maar eens: jouw laatste maaltijd van de dag, een nacht slapen en dan wachten tot het middageten, … dat is een lange periode). Het gevolg: je verbrandt energie op een lager tempo. Hou er dus zeker een evenwichtig schema op na: eet zoveel mogelijk op vaste tijdstippen en sla het ontbijt niet af.
Vermageren door ontbijt over te slaan? Dat is een foute instelling. Als je je ontbijt overslaat, dan zal je meer eten tijdens de andere maaltijden. Door de grotere toename aan deze voedingsstoffen, zullen deze door je tragere metabolisme niet kunnen verwerkt worden door je lichaam en opgeslaan worden als … lichaamsvet.

Het eten van een gezond ontbijt dat granen en vezels bevat, bleek in een wetenschappelijke studie de kans op type 2 diabetes en hartziekten flink te verkleinen.

Enkele feiten:

Onderzoekers van de Louisiana State University hebben een onderzoek uitgevoerd waarbij werd aangetoond dat vrouwen die te kampen hebben met overgewicht er goed aan doen om dagelijks een ontbijt te consumeren van 2 eieren.
De professor Nikhil V. Dhurandhar onderzocht een groep vrouwen die dit minimaal 5 dagen per week gedurende 8 weken lang deden als onderdeel van hun laag-vetgehalte dieet.
Het verdict:

  • De vrouwen vielen 65% meer af.
  • Ze hadden 83% meer vermindering van het middel/buik vet.
  • Ze voelden zich beter en hadden meer energie dat de andere onderzochten vrouwen die elke dag een bagel met hetzelfde aantal calorieën als ontbijt namen.

bron: earthtimes.org

Leave a Comment

Previous post:

Next post: